Vahvemman laki

02.05.2020

Hesarissa (maksumuurin takana) kerrotaan suomalaisesta liikennekulttuurista ja annetaan puheenvuoro ammattiautoilijalla (rekkakuski), joka päästäkseen hitaamman (henkilöauton) ohi 'joutuu' ajamaan takapuskurissa kiinni:

"Silloin tällöin on aikapainetta, ja ohi on vähän pakko päästä. Silloin joutuu roikkumaan siinä henkilöauton takana aika lähellä. Se saattaa ärsyttää henkilöautoilijaa, mutta emme me kiusallamme siinä ihan takana ole. Fakta on, että jos jättää kymmeniä metrejä väliä, ohi ei pääse ikinä, koska isolla autolla ei ehdi. Toivoisi, että hitaasti ajavat henkilöautot antaisivat ihan rohkeasti tilaa mennä ohi turvallisesti."

Kuin vahvistaakseen ystävällistä viestiään rekkakuskit usein vielä vilkuttavat valoja kiireissään. Henkilöauton kuski onkin sitten puun ja kuoren välissä kun kapealla tiellä ei voi heti väistää niin paljoa, että rekka pääsisi turvallisesti ohi. Vaihtoehdoksi jää oman vauhdin kiihdyttäminen tai kokonaan sivuun ajaminen. Seurauksena olisi liikennekulttuuri, jossa vahvat ja isot määräävät, miten muut käyttäytyvät.

Kokonaan toinen malli olisi se, että sovittaisiin yhdessä pelinsäännöt, jossa rekkojen ja muiden isojen kulkuneuvojen perässä saisi roikkua kaikki ne, jotka haluavat säästää fossiilisten polttoaineiden kulutusta ja päästöjä. Jos on joskus ajanut pidemmän matkan rekan perässä ja seurannut kulutusta, vaikutus on todella suuri.